sobota 12. února 2011

Jak je to s tou civilizovaností?




Celá západně-jihovýchodní Asie se civilizuje (teda rozhodně ne celá... ale její velká část). Důkazem toho je i tenhle klip (viz.nahoře) běžící před každým prmítáním v "prominentím" kině Megastar. Popravdě řečeno, ne, že by to i v super trendy Megastaru vypadalo jinak. Usoudila jsem, že jde spíš o to se v kině uázat a vyfotit se před megabannerem s Harry Potterem, než se vyloženě koukat na film.

Nedávno jsem narazila na vietnamském BBC na článek o tom, jak se čínské děti budou učit civilizovanosti ilustrijící obrázkem mrňousů vejrajících na dopravní značky. V Číně jsem zatím nebyla, ale doslechlo se mi, že "kultura" silničního provozu je vysoká, takže mě zrovna tato fotografie přinejsmenším překvapila.

Kurzy civilizovanosti???

Vůbec celé vnímání do nekonečna omílaného termínu civilizovanosti je lehce podivné. Člověka dokonce překvapí, jak snadno si na všelijaké ideologické slogany zvykne a dokonce je začne i sám používat (v cizím jazyce jsme prostě jenom opičky).

Jak naše paní učitelka praví: "Việt Nam chưa phát triển" "Vietnam ještě není zcela rozvinutý" a to proto tady lidi nenosí helmy a stoupají si botama na prkýnka záchodů. "Lidé jezdí rádi opilí, protrože je to větší legrace!" No... tak to teda fakt nevim, napadá mě. Člověk se pak jen sám sebe ptá, jestli je v tom skrytá snaha zlehčit problém a nebo jestli si to paní učitelka, celá zrudlá a řehtající se, skutečně myslí.

No nic. Vietnam prostě ještě není úplně rozvinutý. A díky bohu! Někdy nás to dráždí a máme toho plné zuby, ale někdy nám to na druhou stranu umožňuje vidět to, co se u nás - rozvinutých - už vidět nedá.

Když jsem náhodou narazila na obrázky Yang Liu, čínské designérky žijící v Berlíně, poukazující na kulturní rozdílnosti mezi výchoodní a západní kulturou, nemohla jsem se přestat smát a dokola si opakovat jak přesné a výstižné jsou. Tady jich pár je (západ je modrý a východ červený):

Transport
Přistoupování k probému
Řazení se do fronty
Kontakty
Ideál krásy
Trendy
Zvířata
Cestování
Stáří
Dochvilnost

No tak to byla tkaová mini vložka. Za chvíli pádim na fráninu, tak zatim pá!

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Tak to je fakt vtipny:D

160cm řekl(a)...

:-) je a hlavne to fakt sedi...